Szerzői ambíciók és világsiker – nekik szurkolunk a 69. Berlinalén
„A MOME-n mindig fontos volt, hogy a diákok kísérletezhessenek szerzői ambícióikkal, ami alapnak tűnhet, de sokan meglepődnének szerintem, ha tudnák, hogy más országok animációs képzései mennyivel kevésbé hisznek ebben a tanítási attitűdben. Illetve az elmúlt tíz-tizenöt évben nagy fontosságot kapott a szak külföldi kapcsolatok felé nyitása is, ami szintén sok lehetőséggel jár a diákok és frissen végzettek számára.” – nyilatkozta Tóth Luca abból az alkalomból, hogy filmje versenybe került az idei Berlinalén.
A február 7-én kezdődő 69. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál rövidfilmes programjában idén 17 országból 24 rövidfilm versenyez az Arany és az Ezüst Medvéért, a 20 000 euróval jutalmazott Audi Short Film Awardért. A mezőnyben négy animáció található, köztük Buda Flóra Anna Entropia című diplomafilmje (MOME), és Tóth Luca Lidérc úr című alkotása, amely magyar-francia koprodukcióban készült. Bucsi Réka Berlinalés sikerei nyomán – legutóbb ő nyerte Solar Walk című munkájával a fődíjat – a nemzetközi sajtó is elsőként említi az idei Berlinale rövidfilmes versenymezőnyében szereplő két magyar animációt.
A berlini nemzetközi rövidfilmes zsűri tagjai idén Jeffrey Bowers (Egyesült Államok), a Vimeo kurátora, Vanja Kaludjercic (Horvátország), a MUBI videomegosztó beszerzési igazgatója és Koyo Kouoh (Szenegál), a Raw Material Company alapítója, művészeti igazgatója lesznek.
Ahol a Same old, same old végződik, ott kezdődik a Lidérc úr (Mr. Mare) – Tóth Luca 19 perces alkotásának Berlinben lesz a világpremierje. Kvalitásait tekintve feltehetően hasonló sikerre számíthat, mint előző filmje, a magyar-cseh-szlovák koprodukcióban létrejött, 2016-os Superbia, amelyet Cannes-ban, a Kritikusok Hetén mutattak be. Tóth Luca a MOME Animáció szak BA-diplomájának megszerzése után a Royal College of Artban végezte el a mesterképzést. Ottani diplomafilmje, A kíváncsiság kora a világ talán legfontosabb animációs fesztiválján, Annecyban is díjat nyert, s Pálfi György Szabadesésének kísérőfilmjeként láthattuk a mozikban. Lidérc úr egy apró, idősödő, pocakos emberke, aki egy erősen klausztofób (a film képe a kilégzés-belégzés ritmusára hol elsötétül, hol kivilágosodik), szűk szobában, egy fiatal férfi mellkasán keresztül érkezik a világba. Amit minimál-nézőpontjából lát, kis jegyzetfüzetkébe írja, s ő bizony mindenre kíváncsi. Az alkotás több humorforrásból táplálkozik, ilyen az aprólékossága, vagy a félig-meddig megmutatott Tarkovszkij-utalások.
Buda Flóra Anna Entrópia című 10 perces vizsgafilmje, amely a Filmalap támogatásával, ugyancsak a MOMÉ-n készült (producer Fülöp József), szintén világpremier. Három különböző nőt látunk: egyikük félmeztelenül, bimbótapasszal grasszál a bevásárlóközpontban. A másik véget nem érő edzéseket folytat egy sirályokkal ékes szoba-dobozban. A harmadik a természet leánya, olyannyira, hogy nyersen kezdi el fölfalni a puszta kézzel elejtett szarvast. Csúnya spoiler volna elárulni, mi a közös pont a három nő között. Aztán egy légy révén egymásra találnak.