„Az utazás még most is tart”. Stanley Kubrick filmklasszikusa Cannes-ban
Nolan, aki először látogatott el Cannes-ba, mesterkurzusán felidézte, hogy hétéves korában nézte meg először a filmet édesapjával a londoni Leichester Square mozijában. „Egészen rendkívüli élmény volt. A legcsodálatosabb módon ragadott magával. Az utazás még most is tart” – mesélte a Batman-trilógia rendezője. A cannes-i filmfesztivállal együttműködve dolgozott azon, hogy a filmmustrán az eredeti feltételekkel, az összes analóg folyamat reprodukálásával készített kópiáról vetítve, méltó módon tisztelegjenek Kubrick mesterművének 1968-as premierje előtt. A díszvetítésen Nolan mellett részt vett az egykori filmes stáb néhány tagja, és Kubrick lánya, Katarina is. Nolan hangsúlyozta, hogy saját filmes látásmódjára is meghatározó hatással volt Kubrick alkotása, amely a narratív film minden szabályát áthágta.
A rendező felidézte, hogy tavaly nyáron, a Dunkirk című filmjének forgatása után egy laboratóriumban ültette át hét korábbi filmjét új 4K-házimozis formátumra, s ehhez 70 milliméteres kivetítőket használtak, hogy ellenőrizni tudják, az analóg kép megegyezik-e a digitálissal. Ekkor hívta fel a figyelmét egy technikus arra, hogy náluk van Kubrick 1968-as filmjének két eredeti tekercse hang nélkül. A hírtől támadt Nolannak az az ötlete, hogy az eredeti formátumban kellene levetíteni a 2001: Űrodüsszeiát Cannes-ban. A rendező kiemelte, hogy nem restaurált kópiát mutattak be, hanem egy új negatív készült, amelynek vetítése ugyan azt az élményt nyújtja, mint az 50 évvel ezelőtti. Nolan a hagyományos film jelentőségét is hangsúlyozta: mint mondta, a digitális formátum fantasztikus lehetőség az archiváláshoz, de szükség van a „fotokémiai gerincre” is. „A film jövője miatt van szükség rá. Ez az egyetlen stabil médium” – szögezte le a rendező.