Sosem látott képsorok kerültek elő az Ady-temetésről
A frissen beazonosított filmanyag nem csak hosszban több, mint az eddig ismert képsorok, hanem minőségben is hatalmas ugrás az eddig ismertekhez képest. Az Est híradó egyedüliként ismert eredeti kópiája ugyanis, az akkori labortechnikai problémák miatt szinte élvezhetetlenül sötét lett, és így került be a mozikban is vetített híradószámba. Sokáig úgy tudtuk, csak ez a gyenge minőség maradt ránk.
Az archívumi raktárrendezések során azonban nemrégiben előkerült több tekercs ismeretlen eredetű kameranegatív, amelyek közül kettőt közzé is tett az Archívum karácsonyi Filmajándékai között. A feliratok nélküli képsorokat sokan próbálták beazonosítani és megfejteni, ennek eredményeként kerültek elő olyan unikális mozgóképek, mint a Krúdy Gyulát vagy Kertész Mihályt (Michael Curtiz) megörökítő rövidke snittek.
Az Ady-temetés is több darabba szabdalva, különböző helyekről került elő, ami látszik is a képanyagba belekarcolt vágójeleken. A vágatlanul fennmaradt filmanyagokat egyszerre két operatőr készítette, egyikük a lépcsősor tetején állt, a másik lejjebb, a tömeget távol tartó öntöttvas kerítésnél. A filmanyagban fennmaradtak olyan apró részletek is, amelyeket véletlenül rögzített az operatőr. Ilyen a lépcső északi párkányán álló fényképész alakja is, akit a kurblis kamera egy téves mozdulattal mindössze egy filmkockán örökített meg, így róla csak állókép maradt fenn.
A Filmarchívum tavaly augusztus óta rendszeresen jelentkező 100 éves filmhíradók-sorozatának most megjelent 16. epizódjában látható mindaz, amit 100 év után sikerült megtalálni és megmenteni Ady Endre temetéséből. A videó itt tekinthető meg teljes hosszban.