Filmspirál

 
A Magyar Filmintézet, majd a Magyar Nemzeti Filmarchívum 1992-2004 között negyedévente megjelenő, elméleti folyóiratában megjelent írások.

1. szám / I. évf. (1992)

Christian Metz: Szeminárium (ford. Szilágyi Gábor) 4
               Film, fotó, fétis
               Kép a képben
               Egyes szám első személyben
               Tükör a filmben
               A szerkesztő jegyzetei
Szilágyi Gábor: A ruházat mint filmbeli kód 120
Veress József: Kinovedcseszkije zapiszki 168
Hirsch Tibor: Historical Journal of Film, Radio and Television 187

2. szám / II. évf. (1996) 1. sz.

A sajátság természetrajza, avagy a film – ahogy ők látták (ford. Szilágyi Gábor) 2
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres (1931−1938) 67
Langer István: A két „Lila ákác” : beszélgetés Székely István filmrendezővel 152
Jurij Lotman – Jurij Civján: Párbeszéd a vetítővászonnal (ford. Nemes Károly) 155

3. szám / II. évf. (1996) 2. sz.

Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres [folyt.] 1
Balogh Béla: A film lélektana 53
A sajátság természetrajza, avagy a film – ahogy ők látták (ford. Szilágyi Gábor) 73
Martin Ferenc: A társadalmi tudat képei 99
Jurij Lotman – Jurij Civján: Párbeszéd a vetítővászonnal [folyt.] 141
Joachim Paech: A filmelbeszélés kezdetei a populáris kultúrában (ford. Györffy Miklós) 155
Domokos József: Mozgóképipar, videoklip, jogviszonyok : a film helye a megváltozott világban 176

4. szám / II. évf. (1996) 3. sz.

Christian Metz: Metafora/metonímia : avagy a képzeletbeli referens 2
Roman Jacobson: Hanyatlóban a filmművészet? 56
Joachim Paech: A film intézményesedése... 66
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres [folyt.] 88
Balogh Béla: A film lélektana (Balogh Béla) 118
A sajátság természetrajza, avagy a film – ahogy ők látták (ford. Szilágyi Gábor) 136
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 157

5. szám  / II. évf. (1996) 4. sz.

Christian Metz: Metafora/metonímia : avagy a képzeletbeli referens (ford. Józsa Péter) 2
Gian Piero Brunetta: A múlt öröksége (ford. Traser Mária) 43
Jean-Christopher Horak: A vizuális nyelv kifejlődése a némafilmben : a „Film und Foto” kiállítás, Stuttgart 1929 (ford. Berkes Sándor)  60
Robert Bataille: Kinegrafikus nyelvtan (ford. Kálmán László) 70
A sajátság természetrajza, avagy a film – ahogy ők látták (ford. Szilágyi Gábor) 82
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres 104
Balogh Béla: A film lélektana [folyt.] 135
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 150

6. szám / III. évf. (1997) 1. sz.

Christian Metz: Metafora/metonímia a vagy a képzeletbeli referens (ford. Józsa Péter) 2
Paul Fraisse-Germain de Montmollin: Hogyan emlékszünk a filmekre? (ford. Török Gábor) 27
Jan-Christopher Horak: Hans Richter koncepciója a filmnyelvről 50
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres 58
Sziklavári Károly: A táncz : adatok az első magyar film születéséhez 80
Balogh Béla: A film lélektana [folyt.] 91
Györffy Miklós: Párhuzamok és kereszteződések : a magyar irodalom és film kapcsolatai a hatvanas és hetvenes években 97
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 128

7. szám / III. évf. (1997) 2. szám

Roland Barthes: A harmadik értelem : kutatási jegyzetek Eizenstein néhány fotogramjáról (ford. Kálmán László) 1
Jan-Christopher Horák: A dokumentarizmus mint a filmművészet egyik fajtája (ford. Berkes Sándor) 16
Étienne Souriau: Filmológia és összehasonlító esztétika (ford. Koffán Zsófia) 25
Kőháti Zsolt: Magyar film hangot keres [folyt.] 56
Báthory Erzsi: Konszonanciák és glisszandók : betiltott román filmek 93
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 119
Ábel Péter: Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896−1919 között 176

8. szám / III. évf. (1997) 3. sz.

Jerry Lee Salvaggio: A tér-idő jelölése (ford. Berkes Ildikó) 1
Horányi Özséb: Jelek a filmben 46
Lajta Andor: A filmmúzeum és filmarchívum úttörői 63
Ábel Péter: Filmgyártás és kölcsönzés Magyarországon 1896−1919 között [folyt.] 71
Báthory Erzsi: Konszonanciák és glisszandók : betiltott román filmek [folyt.] 96
Szilágyi Ágnes Judit: „Aki a lelket is le tudta fényképezni” : Icsey Rudolf és más magyar filmesek Brazíliában 121
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 142

9. szám / III. évf. (1997) 4. sz.

Jerry Lee Salvaggio: A tér-idő jelölése [folyt.] (ford. Berkes Ildikó) 1
René Zazzo: Tér, mozgás és szélesvásznú film (ford. Kálmán László) 35
Trevor Whittock: Nyelv, metafora és a filmkép (ford. Farkas Csaba) 47
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 74
Beregi Oszkár: Időzíthető histéria : Az arany ember forgatásáról 132
Horányi Özséb: Jelek a filmben [folyt.] 136
Ábel Péter: Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896−1919 között [folyt.] 154

10. szám / III. évf. (1997) 5. sz.

Kozma Sándor: A mozgófénykép 1
Marie Benesova: A cseh film formanyelve (ford. Hajós Magda) 41
Sz. A. Tyimosenko:  A filmmontázs (ford. Berkes Ildikó) 66
Szilágyi Ágnes Judit: Propaganda és film : a brazil film helyzete a ’30-as, ’40-es években 109
Horányi Özséb: Jelek a filmben [folyt.] 119
Jerry Lee Salvaggio: A tér-idő jelölése [folyt.] (ford. Berkes Ildikó) 133
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei  153
Ábel Péter: Filmgyártás és -kölcsönzés Magyarországon 1896−1919 között [folyt.] 169

11. szám / IV. évf. (1998) 1. sz.

Beck Szilárd: A mozgófénykép 1
Orth János: A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai 1896−1906 36
Karel Teige: A film esztétikájáról (ford. Berkes Sándor) 60
Trevor Whittock: A filmi metafora fajtái (ford. Farkas Csaba) 70
Gilles Deleuze: A film (ford. Török Gábor) 98
Christian Metz: Metafora, szimbólum, diégétikus nyelv (ford. Simon Vanda) 136
Theodor W. Adorno Filmes transzparensek (ford. Györffy Miklós) 146
A nagy ábránd, avagy egy újrafelfedezés története (ford. Gál Péter) 155
A világ filmöröksége (FIAF-kutatás) 159
Stõhr Lóránt: Tér-idõ szerkezetek a magyar némafilmben 171
Szilágyi Gábor: elemi KÉPTAN elemei 181

12. szám / IV. évf. (1998) 2. sz.

Körmendy-Ékes Lajos: A mozi, 1915 1
Pudovkin, magyar filmdramaturg : feljegyzés  66
Szécsényi Ferenc: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 104
Orth János: A mozgófénykép budapesti törvényhatósági forrásai 1896−1906 125
Marie Benesova: A cseh film formanyelve (ford. Hajós Magda) 151
Horányi Özséb: A „kép jelentése" terminus használatáról 178
A. Gillett, H. Chrétien, J. Tedesco: Az 1937-es párizsi kiállításon a Fény Palotájában használt panoráma képernyő és vetítőberendezés 187
Jean-Claude Maillet: A Hypergonar története (ford. Gál Péter) 193

13. szám / IV. évf. (1998) 3. sz.

Gilles Deleuze: A mozgás-kép (ford. Török Gábor) 1
Jaques Aumont: A lenyomat és színe (ford. Traser Mária) 20
Peter Delpeut: Váratlan véletlenek (ford. Farkas Csaba) 48
Horányi Özséb: Adalékok a vizuális szövegek elméletéhez 70
Körmendy-Ékes Lajos: A mozi, 1915 [folyt.] 84
Györffy Miklós: Szerepcsere vagy munkamegosztás? : az irodalmi és mozgóképes elbeszélés százéves együttélése 105
Pudovkin, magyar filmdramaturg : jegyzőkönyv A Petőfi és Bem c. forgatókönyv megbeszéléséről 128
Bécsy Tamás: Klasszikus drámák − mai előadásaik 156
Kõháti Zsolt: A láthatatlan ember 166
Szécsényi Ferenc: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 184
Szabadalmi leírás 197

14. szám / IV. évf. (1998) 4. sz.

Wolfram Elemér: A filmdráma fejlődése, művészete, jövője 1
Kőháti Zsolt: A láthatatlan ember 26
Matti Lukkarila: A látható ember (1924) (ford. Kőháti Zsolt) 45
Balogh Gyöngyi - Király Jenő: A melodráma nagyformája : Székely István magyar Casablancája / Café Moszkva 54
Hildebrand István: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 77
Emilio Garroni: Az informatív-didaktikus televíziós közlemény sajátossága... (ford. Józsa Péter) 92
Horányi Özséb: Adalékok a vizuális szöveg elméletéhez 110
Rudolf Harms: A film filozófiája (ford. Berkes Ildikó) 127
Michael Friend: Analogikus vagy digitális? (ford. Farkas Csaba) 151
Györffy Miklós Szerepcsere vagy munkamegosztás? : az irodalmi és mozgóképes elbeszélés százéves együttélése [folyt.] 174

15. szám / IV. évf. (1998) 5. sz.

Ricciotto Canudo: Álomgyár (ford. Zöldi Mihály) 1
Rudolf Harms: A film filozófiája [folyt.] (ford. Berkes Ildikó) 31Sztálin a filmről 57
Paolo Cherchi Usai: A csodálatos Chronocrome (ford. Simon Vanda) 73
Michelle Aubert: A Francia Filmközpont értékmegőrző tevékenysége (ford. Farkas Csaba) 87
Wolfram Elemér: A filmdráma fejlődése, művészete, jövője [folyt.] 99
Bolykovszky Béla: Egy fővilágosító emlékezik 122
HIldebrand István: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 149
Balogh Gyöngyi - Király Jenő: A melodráma nagyformája 160
Szabadalmi leírás 193

16. szám / IV. évf. (1998) 6. sz.

Félix Möller: A Führer ízlése (ford. Hajagos István) 1
A Párt a filmről 20
Ricciotto Canudo: Álomgyár (ford. Zöldi Mihály) 49
Jean-Pierre Verscheure: A Perspecta Sound hangrögzítő berendezés (ford. Gál Péter) 63
Rudolf Harms: A film filozófiája [folyt.](ford. Berkes Ildikó) 72
Szabadalmi leírás 93
Roger Smither: Hol a többi részem? : a „teljesség” problémája a filmkatalógusokban (ford. Farkas Csaba) 98
Wolfram Elemér: A filmdráma fejlődése, művészete, jövője [folyt.] 107
Balogh Gyöngyi - Király Jenő: A melodráma nagyformája : a melodráma meghódítja a közönséget / Mária nővér [folyt.] [folyt.] 128
Hildebrand István: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 152
Matti Lukkarila: A Balázs művei előtti filmelmélet (ford. Kőháti Zsolt) 162
Magyar filmgyárak 186

17. szám / V. évf. (1999) 1. sz.

Lea Jacobs: David Belasco, Cecil B. DeMille és a „Lasky-féle" világítás(ford. Gál Péter) 3
Emilio Garroni: Video/film (ford. Józsa Péter) 25
Ricciotto Canudo: Álomgyár [folyt.] (ford. Zöldi Mihály) 43
Rudolf Harms: A film filozófiája, 1926 [folyt.] (ford. Berkes Ildikó) 55
Joseph Zsuffa: A film szelleme (ford. Kőháti Zsolt) 72
A Párt a filmről 87
Dieter Prokop: Anyagok a film elméletéhez (ford. Berkes Ildikó) 118
Helmut Färber: Néhány szó a hazai filmszakmáról és a film történetéről (ford. Berkes Ildikó) 139
Stőhr Lóránt: Cselekmény a filmen és az irodalomban 155
Hildebrand István: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 178
Mihály Dénes: Szabadalom hangosfilm-másoló berendezésről 197

18. szám / V. évf. (1999) 2. sz.

Michel Colin: Nyelv, film, elbeszélés (ford. Gál Péter)
Emilio Garroni: A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós közlésben (ford. Józsa Péter) 30
Patrizia Minghetti : Mussolini és/vagy Forzano ... (ford. Hajagos István) 46
Dr. Gáspár Béla: Szabadalom többszínű hangfilm előállítására 63
Peter von Bagh: Régi filmek, jó hangulat (ford. Gál Péter) 68
Pierre Véronneau: Keskenyfilmes géptípusok (ford. Gál Péter) 74
Robert Musil: Szempontok egy új esztétikához : megjegyzések a film dramaturgiájához (ford. Györffy Miklós) 76
Ricciotto Canudo: Álomgyár [folyt.] (ford. Zöldi Mihály) 82
Gianfranco Bettetini : Retorika és filmtudomány (ford. Hajagos István) 91
Balázs Béla: Kiadatlan dokumentumok 99
Sára Sándor: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 123
Bolykovszky Béla: Egy fővilágosító emlékezik [folyt.] 130
Csurgay István: A Magyarországon 1908−1944-ig bemutatott külföldi filmek 139
Stőhr Lóránt: Cselekmény a filmen és az irodalomban 158
Magyar kinematográfjog (szerk. Vári Rezső) 172

19. szám / V. évf. (1999) 3. sz.

Bajomi Lázár Endre: Georges Demény, a film magyar származású úttörője 1
Georges Demeny: A filmfelvevő- és vetítőgép eredete (ford. Gál Péter) 4
Emilio Garroni: A verbális nyelv és a nem-verbális összetevők a filmi-televíziós közlésben [folyt.] (ford. Józsa Péter) 30
Balázs Béla: Tíz évvel Lumière után (ford. Szabó István) 45
Dinu-Ioan Nicola: A román némafilm nyomában (ford. Báthory Erzsi) 59
Klaus Volkmer: Szörnyetegek, tömegek, bábok : Hitler és az „Akarat diadala” (ford. Hajagos István) 69
Robert Musil: Szempontok egy új esztétikához :  megjegyzések a film dramaturgiájához [folyt.] (ford. Györffy Miklós) 81
Hevesy Iván: A filmgyár és a műterem 89
Hogyan készül az Est filmriportja? 105
Szőllőssy Alfréd: A Mozgóképvizsgáló Bizottság szükségessége 107
Németh Ervin: Inzert a magyar némafilmben 123
Balogh Anita: Női karakterek 129
Gál Ferenc: Hamvadó cigarettavég… : a dohányzás dramaturgiai szerepe 137
Kárpáti Ildikó: A díszletek és kellékek kifejezőeszköz-rendszere  143
Bolykovszky Béla: Egy fővilágosító emlékezik [folyt.] 157
Sára Sándor: Történetek a magyar filmről, 1956–1986 [folyt.] 168
Ross Lipman: A független filmek megőrzésének problémái (ford. Gál Péter) 178
Chris Swinbanks: A színezett fekete-fehér kópiák illúziójának újrateremtése: a választható módszer (ford. Gál Péter) 197

20. szám / V. évf. (1999) 4. sz.

Michel Colin: A filmi közlés szövegszerkezetei (ford. Gál Péter) 1
Hugo Münsterberg: A film : pszichológiai tanulmány (ford. Farkas Csaba) 34
Robert Musil: Szempontok egy új esztétikához : megjegyzések a film dramaturgiájához [folyt.](ford. Györffy Miklós) 73
Jean Vivié: A filmtechnika története és fejlődése 82
Klaus Volkmer: Szörnyetegek, tömegek, bábok : Hitler és az „Akarat diadala” [folyt.](ford. Hajagos István) 95
Balázs Béla: Tíz évvel Lumière után [folyt.] 105
Szabadalmak 127
Pesti mozi : részletek Lányi Viktor, Radó István, Held Albert  A 25 éves mozi c. könyvéből 153
Hevesy Iván: Hogyan kell szcenáriumot írni? 173
Lázár István: Magyar műterem 182
Sára Sándor: Történetek a magyar filmről, 1956–1986 [folyt.] 190
Lapozgató: Színházak, mozik, múzeumok 197

21. szám / V. évf. (1999) 5. sz.

Georges Sadoul: A filmtörténetírás forrásai, módszerei és problémái (ford. Gál Péter)
Kézi színezés – Georges Méliès filmjei 29
Jean Vivié: A filmtechnika története és fejlődése 45
Hevesy Iván: A filmtrükkök 62
Balázs Béla: Tíz évvel Lumière után [folyt.] 81
25 éves a mozi : részletek Lányi Viktor, Radó István, Held Albert A 25 éves mozi c. könyvéből 106
Hugo Münsterberg: A film (ford. Farkas Csaba) 126
Michel Colin: Nyelv, film, elbeszélés : az ikonikus közlés szövegszerkezetei (ford. Farkas Csaba) 138
Brian Jenkinson: Digitális technológia a filmarchívumokban (ford. Farkas Csaba) 143
Richard Brown: A brit köteles filmgyűjtemény (ford. Farkas Csaba) 150
Eben Shapiro: Online − Folyik a harc a cyber-mozi létrehozásáért : filmek az interneten (ford. Gál Péter) 155
Sára Sándor: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 159
Lapozgató 175
A magyar játékfilmek forgalmazási adatai, 1948−1976 182
Mutató 192

22. szám / VI. évf. (2000) 1. sz.

Seymour Chatman: Az elbeszélő a filmben (ford. Farkas Csaba) 1
K. Thompson - D. Bordwell: Filmet kutatók és filmarchívumok (ford. Gál Péter) 19
Balázs Béla: Tíz évvel Lumière után [folyt.] 30
25 éves a mozi : részletek Lányi Viktor, Radó István, Held Albert A 25 éves mozi c. könyvéből 43
Kurutz Márton: Könnyűzene és muzikalitás a magyar filmben 68
Hevesy Iván: A színes film és a beszélő film 86
Szabadalmak 93
Jean Vivié: A filmtechnika története és fejlődése [folyt.] 101
Jacques Marette: A filmek gépi színezése (ford. Gál Péter) 129
Mary Lea Brandy: Másfajta filmek is megmentésre várnak (ford. Gál Péter) 138
Noël Desmet - Paul Read: A Desmetcolor-módszer alkalmazása színezett filmek restaurálására (ford. Farkas Csaba) 146
Agnes Bleier-Brody: Gondolatok az osztrák filmről (ford. Nemény Erika) 154
Tadeusz Peiper: A statikumról  185
Sorozatos fényképfelvételek 192

23. szám /VI. évf. (2000) 2. sz.

Michel Colin: A filmszemiológia kísérleti kutatásának lehetőségei(ford. Gál Péter) 1
Boleslaw Matuszewski: A történelem új forrása (ford. Dávid Csaba) 23
Leon Trystan: Fotogénia (ford. Dávid Csaba) 39
Jean Vivié: A filmtechnika fejlődése [folyt.] 48
Szabadalmak 64
25 éves a mozi : részletek Lányi Viktor, Radó István, Held Albert A 25 éves mozi c. könyvéből 75
A tudományos színházról 101
Kurutz Márton: Könnyűzene és muzikalitás a magyar filmben : a kezdetektől 1945-ig [folyt.] 111
Illés György: Történetek a magyar filmről 1956−1986 130
Dévai Béla: A film útja a mozivászonig 141
Klaus-Peter Schmitt: Pattogás, kattogás, brummogás és sziszegés : a korai hangosfilmek hang-restaurálásának tapasztalatai (ford. Farkas Csaba) 155
Megyeri József: Zenei frázisok néhány magyar filmben, 1947−1953 162
Filmjog 183
Lapozgató 187

24. szám / VI. évf. (2000) 3. sz.

Szilágyi Gábor: Kronosz gyermeke  1
Seymour Chatman: Elfogultság és szűrők a filmben [folyt.] (ford. Farkas Csaba) 24
Jan Simons: Gondolati tér és metafora (ford. Szilágyi Gábor) 31
Jean Vivié: A filmtechnika története és fejlődése [folyt.]  47
Lajta Andor: A magyar filmlaboratóriumok története 1901−196154
A tengerentúli filmmetropolisokban 74
Srdjan Knezevic: Filmvetítések Budapesten 1896 és 1900 között(ford. Forgács Iván) 88
Földvári László: A film hódító útja Hódmezővásárhelyen, 1897−1935 95
Megyeri József: Zenei frázisok néhány magyar filmben (1947−1953) [folyt.] 116
Illés György: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.]  122
Kurutz Márton: Könnyűzene és muzikalitás a magyar filmben : a kezdetektől 1945-ig [folyt.] 132
A mozi hivatása 172
Szabadalmak 175
A m. kir. belügyminiszternek 255.000/1924. B. M. számú körrendelete  184
Lapozgató 194

25. szám / VII. évf. (2001) 1. sz.

Jan Simons: Utalás a filmen (ford. Szilágyi Gábor) 1
Kőháti Zsolt: "Tükör által..." 18
Lajta Andor: A magyar filmlaboratóriumok története 1901−1961[folyt.] 28
Illés György: Régebbi történet a magyar filmről 42
Illés György: Történetek a magyar filmről, 1956−1986 [folyt.] 55
Jean Vivié: A filmtechnika története és fejlődése [folyt.]  66
Budapesti mozgóképszínházak, 1903−1923 83
A képhordozó pusztulását jelző gőzérzékeny papírindikátor 98
A nitrófilm története 100
John B. Kuiper: Filmmegőrzés a George Eastman Házban (ford. Szilágyi Gábor)107
Thomas Alva Edison: A film kezdetei 110
Forgatókönyv és film: Lúdas Matyi (Balogh Anita), Dalolva szép az élet (Singer Péter), Úri muri (Kárpáti Ildikó), Civil a pályán (Fábián Erika), A leányvásártól a Körhintáig (Megyeri József) 120
A m. kir. belügyminiszternek 75.000/1940. B. M. számú rendelete 173
Szabadalmak 178
Lapozgató 193

26. szám / VII. évf. (2001) 2. sz.

A filmrestaurálás chartája 1
Balogh Gyöngyi: Az első magyar Jókai-film, a Mire megvénülünkrestaurálása  3
Perjési Zsuzsa: A néma híradók megújulnak  24
Mark-Paul Meyer: Filmrestaurálás digitális technikával (ford. Gál Péter) 32
David Geffner: Digitális videotechnika a vásznon (ford. Kovács Adrien) 37
Jan-Christopher Horak: A padlás mélyéről: az amatőr filmek archiválása (ford. Gál Péter) 52
Martin Koerber: Pabst retrospektív Berlinben (ford. Szilágyi Gábor) 59
Olwen Terris: Volt egy film, amiben... (ford. Gál Péter)  65
Az első magyar filmtörvény 72
Pánczél Lajos: Pereg a film… : apróságok, feljegyzések a filmről és híres mozicsillagokról 85
Castiglione Henrik: Budapest mozgóképüzemei  98
Lajta Andor: A magyar filmlaboratóriumok története 1901−1961[folyt.] 105
Illés György: Régebbi történet [folyt.] 125
Deák Ferenc: Vajdasági magyar filmek  136
Ez is egy lexikon : adatok a két világháború előtti magyar filmgyártás történetéhez 151
Mihail Romm a szovjet filmművészet megújulásáról, 1962 186
Lapozgató 193

27. szám / VII. évf. (2001) 3. sz.

A mozirevízió 1
Kőháti Zsolt: Tű a szénakazalban : magyar filmesek életrajzi adatainak kutatásáról  56
Lajta Andor: A magyar filmlaboratóriumok története 1901−1961[folyt.]  63
Illés György: Régebbi történet [folyt.]  91
Pánczél Lajos: Pereg a film… : apróságok, feljegyzések a filmről és híres mozicsillagokról [folyt.] 110
Fazekas Eszter: Zöldeskék, bíbor, sárga : az 1945 után készült színes filmek fakulásának, felújításának típusproblémái  118
Bakó Tamás: Régi filmek hangjának digitális felújítása újfajta módszerrel  128
Focus-Fox Stúdió: Lúdas Matyi: az elveszett színek újra láthatók lesznek?  134
Olwen Terris: Katalogizálás másodlagos források alapján (ford. Gál Péter) 136
Forgács Iván: Egy klipnyi harmónia  141
Jan Simons: Utalás a filmen  [folyt.] (ford. Szilágyi Gábor)  144
Gál Ferenc: „Kossuth, Harmónia, 5 éves terv" : avagy a dohányzás dramaturgiai szerepe az 1948−1956 közötti magyar játékfilmekben   161
Ez is egy lexikon : adatok a két világháború előtti magyar filmgyártás történetéhez [folyt.]  168
Lapozgató  190

28. szám / VII. évf. (2001) 4. sz.

Szilágyi Gábor 1942−2001
Vszevolod I. Pudovkin: A kinematográfiai idő-tér és montázs (ford. Háy Gyula, Mérei Ferenc)  3
Ez is egy lexikon : adatok a két világháború előtti magyar filmgyártás történetéhez [folyt.]   24
A mozirevízió folytatódik : Országos Filmhivatal, 1948 [folyt.]  51
Gázolás : a film keletkezéstörténete 113
Bertalan Tivadar-Romvári József-Vayer Tamás: Történetek a magyar film(díszlet)ről, 1956−1985 171

29. szám / VIII. évf. (2002) 1. sz.

Valerij Fomin: A Goszkino esztétikája (ford. Kiss Lilian) 3
Palotai Borbála: Államszocialista ünnepeink filmhíradón  75

30.    szám / VIII. évf. (2002) 2. sz.  
JANOVICS JENŐ

Életrajz helyett : képzelt interjú Janovics Jenővel (összeáll. Balogh Gyöngyi) 3
Adalékok az erdélyi filmgyártáshoz  68
Országos hírű drámatörténeti sorozat  90
Az utolsó évek tervei levelek tükrében 96
A legendás vagyon utolsó maradványainak dokumentumai  117
Balogh Gyöngyi: Egy Janovics-film, Az utolsó éjszaka (1917) azonosításának és restaurálásnak krónikája  129
Bibliográfia  156
Kolozsvári filmek listája  160

31. szám / IX. évf. (2003) 1. sz. 
MÁRIÁSSY FÉLIX 1919−1975

Gyürey Vera: Bevezető 1
Varga Balázs: Kötelékek Máriássy Félix filmjei  3
Máriássy Félix: Napló 1945−1947 27
Máriássy Judit: Egy pohár sör : az Egy pikoló világos (1955) című film irodalmi forgatókönyve 52
Máriássy Judit: Légy a pohárban : a Külvárosi legenda (1957) című film irodalmi forgatókönyve 66
Beszélgetés Máriássy Judittal és Máriássy Félixszel (Szekfű András és Förgeteg Balázs, 1969. november 10−15)  140
A líra és az irónia jegyében : Szabó István beszélgetése Máriássy Félixszel, 1968. április  171
Filmográfia  184

32. szám / IX. évf. (2003) 2. sz. 
FILMKULTÚRA 2002

Kedves Barátunk!  1
Stőhr Lóránt: Határon (Fekete Ibolya: Chico)  4
Dragon Zoltán: Mit ér egy karmester zenekar nélkül? (Szabó István: Szembesítés)  13
Batka Annamária-Simonyi Balázs: A kör négyszögesítése, avagy jöttünk, láttunk, visszamennénk (Vecsernyés János: Kvartett)  24
Büki Mátyás: Hol a zene, kint vagy bent? (Káel Csaba: Bánk Bán)  34
Forgács Iván: Ritmusos újmagyar hétköznapok (Herendi Gábor: Valami Amerika)  42
Báthory Erzsi: Kísérlet és kudarc : beszélgetés Schlett István politológussal, a Társulás Stúdió volt stúdióvezetőjével  48
Tóth Klára: Sűrű, szimultán évek voltak… : beszélgetés Dárday Istvánnal  60
Boronyák Rita: Vége a világnak, vagy jól jött nekem?  : interjú Xantus János filmrendezővel  73
Fazekas Eszter: "A jó dramaturg ügynök, bizalmas, társalkodónő..." : Szeredás András dramaturg  90
Barabás Klára: A cenzorok melegen gratuláltak : beszélgetés Kardos Istvánnal  101
Szemerey Samu: A mozgókép és az építészet  116
Mihály István: Műfajok fúziója és kollázsa a Twin Peaks című folytatásos filmben  154
Hollósi Laura: A Nagy Ő nyomában: Bridget Jones és társnői (Sharon Maguire: Bridget Jones naplója)  167
Tóth Barna: Vonaton  182
Szerzőink  189

33. szám / X. évf. (2004) 1. sz. 
FEJŐS PÁL 1897−1963

Bevezető  1
Balogh Gyöngyi: Budapesti évek (Fejős Pál magyarországi pályakezdése)  4
Fejős Zoltán: A művészet és a tudományos érdeklődés határán : a népi tematika Fejős Pál életművében  44
Balogh Gyöngyi-Király Jenő: A népi legenda kísérlete (Tavaszi zápor)  72
Balogh Gyöngyi-Király Jenő: A paraszttragédia és a folklór-show között (Ítél a Balaton)  85
Fülöp Ilona: Tavaszi zápor  107
Mihály István: Ítél a Balaton  120
Szemelvények a Tavaszi zápor és az Ítél a Balaton sajtójából  129
Fejős Pál-Nagy Endre: Az amerikai filmről (Nyugat-konferencia)143
Alkotótársak visszaemlékezései  154
Fejős Pál: A filmrendező tízparancsolata  162
Fejős Pál: A rendőrség is megakasztja a magyar filmgyártást  163
Fejős Pál: Az amerikai film lélektani motívumai  166
Fejős Pál: Harimau
Dr. Entz Géza: Magyar utazó Komodo szigetén, az óriásgyík hazájában  (részletek)  175
Fejős Pál: Tukán, a maláji ezermester  186
Kronológia  192
Filmográfia : Fejős Pál magyarországi filmjei 197
Bibliogáfia : Fejős Pál írásai  212