Gaál István: Sodrásban – Felújított magyar klasszikus a velencei filmfesztiválon
Az Örökbefogadás berlini, A tanú cannes-i, a János vitéz Párizsi Cinématheque-beli, a János vitéz és a Macskafogó annecy-i premierjét követően Gaál István Sodrásban című 1963-ban készült korszakalkotó filmjét műsorra tűzi augusztus végén a világhírű velencei filmfesztivál.
A Magyar Nemzeti Filmalap hosszútávú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében a Filmarchívum és a Filmlabor munkatársainak részvételével 2019-ben készült el a Sodrásban teljeskörű, 4K felbontású restaurálása. A film újrafényelése Magyar Operatőrök Társaságával (HSC) való együttműködésben, Sára Balázs operatőr közreműködésével valósult meg.
Diáktársaság fürdik a Tisza-parton. Önfeledten napoznak, egyre többen merülnek alá iszapért. Gaál kamaszkori élménye, a veszélyes versengés adta a film alapötletét. Egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, társuk a vízbe fulladt. Barátjuk tragédiája önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz. E teher nyomására válnak felnőtté, s megváltoznak kapcsolataik is. A film élet- és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fő kérdéseit – hagyomány és modernitás, egyén és közösség, falu és város, ember és táj – progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.
Gaál István 1958-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Már vizsgafilmjével, a Pályamunkások-kal nemzetközi feltűnést keltett, a római Centro Sperimentale di Cinematografián tanult tovább. A magyar filmesek kísérleti műhelye, a Balázs Béla Stúdió alapító tagjai között volt. Itt készítette első formabontó rövid- és dokumentumfilmjeit barátjával, Sára Sándor operatőrrel.
A magyar újhullám egyik első nemzetközi sikere és jelképe lett a fúgaszerűen építkező Sodrásban. Pierre Paolo Pasolini kiemelte a film „poézisét, frissességét és újszerű hangvételét”, B. Nagy László, a magyar filmkritikusok doyenje szerint a Sodrásban „a megújult magyar filmművészet anyanyelvét beszéli”. Bíró Yvette, a Filmkultúra akkori főszerkesztője francia nyelvű tanulmányában írta, hogy „Gaál István feltűnésével egy új korszak született, az új magyar fim, vagy a fiatal magyar film korszaka.” A Sodrásban 1964-ben Karlovy Varyban elnyerte a fődíjat, majd a brit filmintézet mértékadó folyóirata, a Sight and Sound a Sodrásban-t az év öt legjelentősebb filmje közé sorolta.
Gaál István filmjének teljeskörűen felújított változatát a magyar közönség a velencei premiert követően a Budapesti Klasszikus Film Maratonon láthatja újra nagyvásznon.