Egy hónap múlva jön a Post Mortem a hazai mozikba
Tavaly októberben a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon volt Bergendy Péter horrorfilmjének világpremierje. A POST MORTEM-et azóta 26 fesztiválon vetítették óriási sikerrel, köztük nemrégiben a világ egyik legrangosabb horrorseregszemléjén, a FrightFesten, ahol London legmenőbb mozijában, a híres Cineworld Empire-ben a Leicester Square-en volt a brit bemutató, legutóbb pedig a Pármai Nemzetközi Zenei Filmfesztiválon, amelyen szombaton a legjobb filmnek járó Violetta d’Argento díjat kapta meg.
1918 fagyos telén Tomás, a fiatal vándorfotós (Klem Viktor) abból próbál megélni, hogy halottak utolsó fényképét készíti el a családjuk körében. Egy tízéves kislány (Hais Fruzsina) hívására eljut egy kis faluba, ahol szokatlanul sok munkája akad, és egyre több természetfeletti jelenséggel találkozik. A kísértetek közölni akarnak vele valamit, és ő elhatározza, hogy kideríti, mi a céljuk. De veszélyes terepen jár: minden rossz mozdulat egy új, az előzőnél is vadabb támadást vált ki.
A post mortem fotók készítése a 19. században az egész nyugati féltekén elterjedt volt, sőt még az 1930-as évekből is maradtak fenn ilyen fotók, amelyek az utolsó emléket őrizik meg az elhunytról – többnyire az elhunyt családja körében. A különleges hangulatú, a hazai filmekben ritka digitális látványelemeket is felhasználó, első magyar horrorfilm 524 snittjében van számítógépes trükk. Ezek Benyó Zoltán VFX supervisor vezetésével 10 hónapig készültek 5 számítógép-animációs stúdióban. Hámori Dániel maszkmester a forgatás előtt fél évvel kezdte el a film speciális maszkjait megalkotni, amelyekhez igazi, deformálódott arcok és torzulások adták az ihletet.
A forgatás során minden főszereplőnek volt kaszkadőr dublőre, ők végezték Kósa László kaszkadőrszakértő irányításával a veszélyes jeleneteket, továbbá az ő feladatuk volt, hogy a színészeket kötéllel biztosítsák, ha például egy magasabb helyre kellett felmászniuk. A Post Mortem kaszkadőrei olyan amerikai sorozatokban és filmekben is dolgoztak, mint a Trónok harca vagy a Bosszúállók: Ultron kora.
A kísértetek és egyes halottak mozgásait az 1918-ban spanyolnáthában elhunyt Egon Schiele rajzai inspirálták, egyes halottpózokat pedig különféle műalkotások ihlették: köztük Munkácsy Mihály, Csók István vagy Francis Bacon festményei, Robert Capa ikonikus fotója és Bernini egyik szobra. A filmben a kísértetek megalkotásához Hellebrandt Gábor, a film kreatív producerének speciális mozgását használták fel a trükkösök, a halottakat pedig kortárs táncosok és néptáncosok alakítják, mert ők fegyelmezetten tudnak bánni a testükkel, ezért a halottak akaratlan, esetleges mozgásait is jobban létre tudták hozni.
A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült, 4 Magyar Mozgókép Díjjal kitüntetett horrorfilm főszereplői Klem Viktor és Hais Fruzsina, mellettük Schell Judit, Anger Zsolt, Hámori Gabriella, Kiss Diána Magdolna, a Kossuth-díjas Ladányi Andrea és Reviczky Gábor láthatóak a vásznon. A képekért Nagy András, a vágásért Király István, a hangért Balázs Gábor felel, a díszleteket Hujber Balázs, a jelmezeket Breckl János tervezte, a zenét Pacsay Attila szerezte. A forgatókönyvíró Zánkay Piros, a történet Bergendy Péter rendező és Hellebrandt Gábor kreatív producer munkája. A POST MORTEM október 28-án kerül a hazai mozikba az InterCom forgalmazásában.