Dermesztő atmoszférájú werkfilm készült Fabricius Gábor első nagyjátékfilmjéhez

Rendhagyó werkfilm készült Fabricius Gábor Eltörölni Frankot c. nagyjátékfilmjéhez, melynek szeptember 5-én, a 78. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon volt a világpremierje. A filmet Velencében hatalmas tapssal fogadta a nemzetközi közönség. A három perces werkfilm a Kádár-kor dermesztő atmoszféráját felidézve, töményen mutatja be a forgatás emlékezetes pillanatait.

A werkfilm vizuális és tartalmi betekintést ad a nyolcvanas évek történeti hátterébe. Az Eltörölni Frankot alkotóinak és színészeinek nyilatkozataiból kiderül, hogyan viszonyulnak a ma emberei a totalitárius rendszerekhez, a különböző generációk képviselői hogyan gondolkodnak, éreznek a Kádár-korral kapcsolatban.
A werkben többek között megszólal Fabricius Gábor forgatókönyvíró, rendező, Dobos Tamás operatőr, Tuza Ritter Bernadett vágó, Sinkovics Judit jelmeztervező, valamint Fuchs Benjamin főszereplő mellett Blénesi Kincső, Bánsági Ildikó, Pajor Tamás, Lénárt István „Papi”, Frenák Pál szereplők is.   

Az Eltörölni Frankot huszonnyolc napos forgatása 2020.  júliusában kezdődött. Fő helyszínei az inotai hőerőmű bontás alatti blokkja és kultúrterme, a csepeli gabonatároló, a Magyar Rádió híres Hatos Stúdiója, egy kőbányai vasbeton alagút, az egykor szamizdat butikként is működő Kőszeg Ferenc lakása, a Korvin Ottó Kórház, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Belügyminisztérium épülete, ahol eddig még nem forgott magyar film.  


Az Eltörölni Frankot látványvilágát a hollywoodi szuperprodukciókat - Tenet, Dunkirk, Csillagok között - is jegyző Eggert Kettilson világhírű szakember teremtette meg, Kiss Dorka és Fabricius Gábor közreműködésével. Eggert irányításával hozták létre azt az orwelli világot, amely a brutalista építészetre épülve, az embereket utópisztikus terekbe zárva teremt fojtogató légkört, miközben „a közösség mindenek előtt” elvét hirdeti.  

Dobos Tamás operatőr és Fabricius Gábor rendező szorosan együttműködésben fogalmazta meg az Eltörölni Frankot operatőri koncepcióját, melynek alapja a korabeli Budapesti Iskola dokumentarista kameranyelve, amely szemlélődik, dokumentál, jelen van, de nem tolakszik és nem esztétizál.
Dobos Tamás operatőr elmondta: "Fabricius Gáborral együtt döntöttük el, hogy az Eltörölni Frankot analóg technikára készüljön, 16 mm-es Kodak 500T filmre. Ez az a nyersanyag, ami legjobban visszaadja a 80-as évek szemcsézettségét, ólmozott szürkeségét. Behatóan tanulmányoztuk a kor underground filmjeit is, melyek hangulatát úgy próbáltuk beemelni a filmbe, hogy ne csupán effekt vagy archaizálás legyen. Fantasztikus volt ebben a filmben dolgozni, ezzel a stábbal együtt nevetni és sírni."
Fabricius Gábor forgatókönyvíró, rendező elmesélte, hogy a film legkeményebb jelenetében Fuchs Benjamin főszereplő összeomlott. Dobos Tamás operatőrrel együtt sírtak a sminkes buszban - összecsúszott az emlékezés és a realitás.

Eltörölni Frankot (Fotó: Otherside Stories)

Sok olyan meghatározó ember is segített nekem megtalálni ezt a már elveszett világot, akik sajnos időközben meghaltak. Peter Ogival, az első magyar punk zenekar, a Spions alapítójával, nem sokkal a halála előtt készítettem egy több órás dokumentumfilmet, és Najmányi László képző- és performanszművésszel, a magyar avantgárd jelentős alakjával is sokat beszélgettem arról, hogy melyek a legfontosabb élményeik a Kádár-korból, amelyek hangulatát beépíthetném a filmembe. Najmányi tanácsa ennyi volt: bűz, kosz és romok. A film rendezésekor újra be szerettem volna lépni a társadalmi dráma és a „direktcinema” világába, amely a nézőt hagyja megmerítkezni a nyers valóságban, ezáltal a nézőből résztvevő, a nézésből pedig élmény válik.” - emelte ki Fabricius.

A világ a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon, szeptember 5-én, a Critics' Week szekcióban ismerhette meg a Kádár-kor politikai pszichiátriáját Fabricius filmjéből. A Velence i Nemzetközi Filmfesztivál a világ egyik legkiemelkedőbb filmes mustrája, a filmtörténet legrégebbi fesztiválja. A velencei - a cannes-i és a berlini mellett -, egyike a „Nagy Három” nemzetközi filmfesztiválnak, megtiszteltetés a válogatásában szerepelni.

Az Eltörölni Frankot 1983-ban játszódik, a vasfüggöny mögött. Frank, egy underground zenekar frontembere nem tud beilleszkedni a szocializmus orwelli csendjébe. Pszichiátriára kerül, ahol a rendszer az ellenségeit titokban próbálja elhallgattatni. Súlyos trip veszi kezdetét, amely egy társadalom sorsdöntő dilemmáira keresi a választ.
Az Eltörölni Frankot főszerepét a Filo művésznéven ismert Fuchs Benjámin, a magyar underground zene egyik legígéretesebb tehetsége, játssza. A filmben fontos szerepet kapott a már több nemzetközi elismeréssel díjazott, fiatal erdélyi színésznő, Blénesi Kincső és a Junior Prima díjas Waskovics Andrea is, a további szerepekben olyan ismert színészeket is láthatunk, mint Bánsági Ildikó, Lénárt „Papi” István, akinek ez az utolsó filmje, Székely B. Miklós vagy a koreográfus Frenák Pál, de szerepet kapott Pajor Tamás, Peer Krisztián és Ladányi Andrea is.
A film operatőre Dobos Tamás, látványtervezője Eggert Ketilsson, Kiss Dorka és Fabricius Gábor, vágója Kiss Wanda és Tuza-Ritter Bernadett. A hangért Zányi Tamás, a jelmezekért Sinkovics Judit felelt. Fabricius Gábor konzulense Gazdag Gyula filmrendező volt.
Fabricius Gábor író, filmrendező, Cannes Golden Media Lion, EPICA és CLIO díjas mediadesigner. A londoni Central-SainMartins College MA alumnija, korábbi munkái is társadalomkritikai és dokumentarista nézőpontúak.
Rövidfilmjeivel (Skinner, Dialogue) több mint száz nemzetközi filmfesztivál meghívottja, többek között Torontóban (TIFF), Londonban, Bostonban, Mumbaiban mutatkozott be és nyert díjakat. Más bolygó című regényét az Európa Könyvkiadó jelentette meg, és jelölte Aegon irodalmi díjra 2016-ban.
Az Eltörölni Frankot a Nemzeti Filmintézet támogatásával az Otherside Stories gyártotta. A film a magyarországi mozikban 2021. október 7-től látható, a Mozinet Kft. forgalmazásában.